یکی از مشکلاتی که افراد بعد از کشیدن دندان از آن ابراز ناراحتی می کنند این است که پس از جراحی ممکن است دچار درد شدید به گونه ای که با هیچ یک از دارو های مسکن کاهش و متوقف نمی شود ؛ شوند. درد بعد از جراحی طبیعی است اما انجام برخی از نکات مراقتبی تحت عنوان مراقبت های بعد از کشیدن دندان می تواند میزان این درد را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این نکات مراقبتی آشنا کنیم.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

اولین و مهم ترین سوالی که برای اکثر بیماران و متقاضیان به وجود می آید این است که بعد از کشیدن دندان آیا اجازه غذا خوردن داریم؟ در چنین مواقعی باید چه نوع مواد غذایی را مصرف کنیم؟ در این خصوص باید بگویم بعد از انجام این کار دندان شما و ناحیه تحت درمان کمی حساس خواهد شد از همین رو به طور طبیعی نمی توانید تا یک هفته بعد از انجام آن از غذاهای سفت و سخت مانند آجیل ، انواع مغز ها ، چیپس و یا پفک استفاده کنید. بهتر است در هفته ابتدایی تا بهبود ناحیه تحت درمان سعی کنید از غذاهای نرم مانند پاستا ، تخم مرغ ، سوپ ، پودینگ ، سبزیجات پخته شده ، نرم ، ماست و ماهی استفاده کنید. همچنین تا چندین روز بعد از این پروسه از مصرف غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد و پر ادویه خودداری کنید.

سعی کنید از استعمال دخانیات و مشروبات الکی خودداری کنید!!

پس از این پروسه برای رعایت مراقبت های بعد از کشیدن دندان باید به شدت از استعمال دخانیات خودداری کنید. سیگار کشیدن باعث می شود تا فرایند بهبودی شما با تاخیر رو به رو شود و همچنین احتمال خونریزی و درد به مقدار بسیار زیادی افزایش یابد. لازم به ذکر است که استعمال دخانیات می تواند احتمال بروز عفونت را به حد بسیار زیادی افزایش دهد و باعث بروز مشکلات جدی تری شود.
در برخی از مواد خاص ( به خصوص دندان های که کشیدن آن ها سخت و مشکل است یا به دلیل عدم رعایت نکات فوق ) ممکن است ترمیم در ناحیه دندان کشیده شده ، روند طبیعی ترمیم را طی نکند و حفره دندان به جای اینکه از لخته خون پر شود خالی بماند. لازم است که بدانید تشکیل لخته و پایدار ماندن آن یکی از مراحل ترمیم زخم در همه جای بدن است و در صورتی که به هر دلیلی این لخته تشکیل نشود یا زود کنده شود ، زخم بهبود نخواهد یافت و حفره دندان کشیده شده خالی باقی می ماند.

نکات و مراقبت های بعد از کشیدن دندان

• گاز استریل را تا یک ساعت پس از کشیدن در دهان نگه دارید ، آب دهان را به طور معمول تا 24 ساعت فرو ببرید و از زبان زدن و میک زدن ناحیه بپرهیزید.
  • خونریزی خفیف پس از جراحی طبیعی بوده و تا 24 ساعت ممکن است ادامه داشته باشد .
  • بهتر است قبل از شروع درد و یک ساعت بعد از کشیدن یا جراحی هر 6 ساعت از داروهای مسکن استفاده شود و در صورت لزوم طبق دستور پزشک آنتی بیوتیک مصرف شود.
  • در چند ساعت اول پس از جراحی غذاهای جویدنی میل نشود و 24 ساعت پس از جراحی غذاهای سرد و مایع استفاده شود و تا یک هفته از جویدن غذا با ناحیه جراحی شده یا کشیده شده خودداری شود.
  • بعد از مصرف هر وعده غذا تا یک هفته با دهانشویه یا آب نمک رقیق به خوبی شستشو داده شود تا از باقی ماندن غذایی در محل و ایجاد حفره خشک جلوگیری به عمل آید.
  • طبق گفته های دکتر پورکیان بهترین دندانپزشک غرب تهران در خصوص مراقبت های بعد از کشیدن دندان ، در صورتی که جراحی انجام شده باشد ناحیه عمل شده را از روی صورت با کیسه یخ به طور متناوب 20 دقیقه به 20 دقیقه تا 4 الی 5 ساعت کمپرس کنید.
  • از دستکاری محل زخم و بخیه ها و کنار زدن لثه و هرگونه اقدام جهت دیدن محل زخم خودداری نموده و مسواک زدن را 24 ساعت پس ازجراحی شروع نمایید و همچنین سعی شود محل زخم با مسواک تحریک نگردد.