در مواردی اگر پوسیدگی دندان درمان نشود و به ریشه دندان برسد ، باعث عفونت می شود و درمان ریشه دندان در این شرایط ضروری است. درمان کردن ریشه دندان به معنای خارج کردن عصب یک دندان، تمیز کردن، شکل دادن به فضای کانال می باشد که در آخر برای جلوگیری از ورود میکروب و باکتری به عصب دندان ، دندان را پر می کنند. عصب کشی دندان یا همان درمان ریشه های دندان در گروه روش های درمانی اساسی و حساس قرار می گیرند. به همین دلیل احساس کردن درد شدید پس از درمان آن ها بسیار طبیعی می باشد. در ادامه این مقاله از سایت دکتر رزیتا پورکیان بهترین و متبحر ترین دندانپزشک زیبایی و ترمیمی خانم در ستارخان تهران ، قصد داریم به روش روش درمان ریشه و همچنین نحوه انجام آن بپردازیم.

درمان ریشه دندان یا عصب کشی

حتما این ضرب المثل که می گوید دندانی را که درد می کند باید کشید را شنیده اید ، اما باید به این مورد توجه کنید که این ضرب المثل در زمانی به وجود آمده و استفاده می شد که علم دندانپزشکی تا این حد پیشرفت نکرده بود. امروزه دندانپزشکان نه تنها قادر به رفع درد دندان ها هستند ، بلکه می توانند باعث افزایش امر آن ها شوند و از بروز هر گونه بیماری مربوط به دهان و دندان جلوگیری نمایند. اگر دندان های شما بیش از حد حساس شده و در طول شب به دلیل دندان درد از خواب بیدار می شوید ، بهتر است قبل از اینکه دیر کنید  برای بررسی بیشتر دندان های خود به یک دندانپزشک متخصص ، مجرب و متبحر مراجعه کنید. عوامل بسیار زیادی باعث به وجود آمدن درد در دندان می شود اما تشیخص به موقع و مراجعه زود هنگام برای درمان مشکلات دندان ها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از استفاده از عصب کشی دراد.

درمان ریشه دندان که به غلط در میان مردم با نام عصب کشی یا کُشی شناخته شده است ، زمانی انجام می شود که پوسیدگی از مینای دندان و عاج آن عبور کرده و به بافت زنده داخل دندان که متشکل از اعصاب و عروق خونی است و اصطلاحا به آن پالپ گفته می شود می رسد و باعث عفونی شدن آن می شود. اما علت عفونت و التهاب این قسمت از دندان همیشه پوسیدگی نیست و ممکن است در صورت تعویض مکرر پر کردگی های وسیع دندان ، ترک یا شکستگی قسمتی از دندان و بیماری پیشرفته لثه به وجود آید.

مانی که دندان آسیب دیده پاکسازی و درمان شود ، دندانپزشک با توجه به وضعیت شما ، ممکن است از روکش دندان استفاده کند. روکش ها ممکن هستند از جنس فلز ، سرامیک یا طلا باشند. دلیل استفاده پزشک از روکش دندان جلوگیری از آسیب دیدگی دندان پس از بهبودی کامل می باشد.

از عوامل وجود عفونت دندان

• لق شدن دندان ها، درد دندان هنگام خوردن یا آشامیدن، درد دندان هنگام مصرف مواد سرد یا گرم و غیره از عوامل وجود عفونت در دندان ها می باشد.
  • اگر پوسیدگی دندان ها گسترش یابد و پیشرفت کند به ریشه دندان ها می رسد و باعث عفونت دندان و در نهایت موجب از بین رفتن عصب دندان می شود.
  • اگر درمان ریشه دندان به موقع صورت نگیرد، جهت برطرف شدن درد دندان و عفونت دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می شود که طی این امر برای جبران دندان از دست رفته لازم است تا از روش هایی چون ایمپلنت دندان ، بریج و غیره استفاده شود.

درمان مجدد ریشه دندان

در برخی مواقع، درمان های ابتدایی به خوبی صورت نگرفته است یا به دلایل ساختمان، آناتومی، شکل دندان در ریشه ها درمان به صورت ایده آل انجام نشده است یاترمیم تاج دندان افتاده یا دجار نشکل شده و از زیر ترمیم پوسیدگی وجود دارد که این پوسیدگی میتواند منبع الودگی  مجدد ریشه ها شود و نیاز به پاکسازی ریشه و درمان ریشه دندان برای بار دوم می شود .

چه زمانی به کمک دندانپزشک احتیاج داریم ؟

پس از آسیب دیدن بافت نرم پالپ دندان ها در ابتدا به سرما  و سپس به گرما  حساسیت نشان می دهند که این مشکل  ممکن است کمی طول بکشد تا بهبود پیدا کند. پس از آن با پیشرفت بیماری و از بین رفتن بافت زنده داخل دندان ، در حالی که بافت داخلی دندان به مرور زمان عفونت می کند ، معمولا شدت درد دندان کمتر می شود و همین امر باعث می شود که بیمار با خود فکر کند که درد دندانش در حال بهبودی است و نیازی به مراجعه کردن به دندانپزشک ندارد. در چنین شرایطی ، عفونت پالپ به تدریج از سوراخ انتهای ریشه وارد استخوان اطراف دندان شده و کم کم موجب بروز ورم یا آبسه دندان می شود.  از همین رو بهتر است درد و تورم شما زمانی که طولانی شد و چندین روز ادامه داست سریعا به یک دندانپزشک خوب در تهران نسبت به درمان ریشه دندان مراجعه کنید. اغلب افراد برای اینکه ریشه دندان خود را با موفقیت و بدون نقص درمان کنند ، باید یک الی دو جلسه به دندانپزشک مراجعه نمایند.

آیا این احتمال وجود دارد که عصب کشی موفقیت آمیز نباشد؟

خیلی از افراد به دلیل ترس از انجام دوباره عصب کشی و صرف هزینه زیاد ، این سوال را از پزشکان خود می پرسند که آیا این احتمال وجود دارد که درمان ریشه موفقیت آمیز نباشد؟ در پاسخ به این سوال بهترین دندانپزشک زیبایی و درمانی ستارخان تهران می گویند ، خوشبختانه امروزه بیشتر روش های درمان ریشه دندان با موفقیت کامل انجام می شوند. اما با این وجود برخی از درمان ها به دلایل مختلفی که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد ناموفق هستند و فرد بیمار نیز ناچار است درد بیشتری را تجربه کند. از جمله دلایل عدم موفیقت درمان ریشه می توان به مواردی همچون نشت مواد ترمیمی ، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان خود فرد ، شکسته شدن دندان یا مواد ترمیمی به مرور زمان ، وجود کانال اضافی در دندان ، وجود انسداد مانند کانال ریشه که مانع از پاک سازی کامل دندان می شود ، خطای دندانپزشک و غیره اشاره کرد.

هزینه درمان ریشه دندان

هزینه عصب کشی دندان به عوامل مختلفی اعم از محل قرار گیری دندان آسیب دیده ، میزان آسیب دیدگی دندان ، تخصص و تجربه دندانپزشک و غیره بستگی دارد. به عنوان مثال برای مشخص شدن مشکلات احتمالی دندان هایتان باید عکس رادیولوژی گرفته شود که خود هزینه ای جدا گانه در بردارد و باعث افزایش هزینه نهایی درمان دندان آسیب دیده می شود ،  در این عکس وضعیت کلی دندان ها قابل مشاهده است. از همین رو هزینه ثابتی برای آن تعیین نمی شود ،  پس از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی ما و انجام معاینات لازم این هزینه به اطلاع شما عزیزان رسانده می شود.